Gimnazjum Nr 6 w Zamościu zostało powołane do istnienia 1 września 1999 r. na mocy uchwały Rady Miasta Zamościa. 8 czerwca 2003r. na wniosek Dyrekcji, Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców oraz Samorządu Uczniowskiego nadano szkole imię Królowej św. Jadwigi.
Od początku istnienia gimnazjum obowiązki dyrektora pełniła Pani mgr Wiesława Gąska, natomiast od 1 września 2007r. obowiązki dyrektora pełni Pan mgr Grzegorz Lasek. Wykształcona kadra pedagogiczna, przyciągająca uwagę Misja Szkoły, dobry program wychowawczy, nowy przestronny budynek - wszystko to sprawia, że chętnych do nauki w gimnazjum nie brakuje. Uczący doskonalą swój warsztat pracy poprzez udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego takich jak kursy, warsztaty, studia podyplomowe, konferencje metodyczne i konsultacje z doradcami metodycznymi, szkoleniowe posiedzenia Rady Pedagogicznej, wymiana doświadczeń i szkolenia w zespołach przedmiotowych, lekcje koleżeńskie oraz samokształcenie.
W gimnazjum istnieją zespoły nauczycieli przedmiotów humanistycznych, nauczycieli przedmiotów matematyczno - przyrodniczych oraz zespół wychowawców.
Szkoła kształtuje swoją tożsamość, tworząc własne tradycje i zwyczaje. Do stałych imprez i uroczystości należą: Dzień Patrona, Spotkanie Wigilijne, zabawa noworoczna, Powitanie Wiosny. Mając na uwadze kształtowanie postawy patriotycznej młodzieży, gimnazjum uroczyście obchodzi święta narodowe: Święto Niepodległości i rocznicę uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja.
Gimnazjum wprowadza innowacje pedagogiczne w różnej formie. Zajęcia lekcyjne i poza lekcyjne prowadzone są metodami aktywizującymi.
Podczas prowadzenia zajęć edukacyjnych wykorzystywana jest technologia komputerowa. Uczniowie posiadają w szkole stały dostęp do Internetu. Gimnazjum tworzy sytuacje dydaktyczne umożliwiające zdobywanie przez uczniów umiejętności określonych w standardach wymagań edukacyjnych. Wspiera młodzież w trafnym wyborze dalszej drogi edukacyjnej. Uczniowie uczestniczą w różnych formach kultury poprzez wyjazdy do kina, teatru, muzeum.
Organizowane są także wycieczki, które wpływają na kształtowanie prawidłowych relacji interpersonalnych oraz rozbudzanie zainteresowań poznawczych.
Działania wychowawcze szkoły mają na celu ukierunkowanie rozwoju uczniów na poszukiwanie prawdy, rozumienie drugiego człowieka, pomoc innym w budowaniu szerokiego spektrum wartości, budowanie w uczniach wiary w siebie i w swoje możliwości, kształtowanie pożądanych postaw patriotycznych i świadomości obywatelskiej. Uczniowie wdrażani są do autentycznej działalności samorządowej, a ich inicjatywy wspierają nauczyciele i rodzice.
Ważnym aspektem działalności szkoły jest współpraca z rodzicami. Rodzice wspomagają nauczycieli w organizowaniu lekcji otwartych, imprez klasowych, uroczystości szkolnych. Wspólnie z nauczycielami ustalają procedury oraz działania rozwiązujące indywidualne potrzeby uczniów: materialne, psychologiczno - pedagogiczne, patologiczne. W gimnazjum systematycznie prowadzona jest pedagogizacja rodziców. Rada Rodziców angażuje się w pozyskiwanie środków na potrzeby szkoły.